اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

یک شنبه 17 آذر 1398
ن : محیا یوسفی

اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

تغذیه کودک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد او محسوب می‌شود. ویتامین‌‎ها و مواد معدنی باید در برنامه غذایی کودکان وجود داشته باشد تا مواد لازم برای فعالیت‌های جسمی و ذهنی کودک فراهم شود. در این مقاله با اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان و ویتامین‌ها و املاح ضروری برای آنها آشنا خواهیم شد.
اگر خودتان نگهداری از کودک در منزل را بر عهده دارید به تغذیه او و مصرف ویتامین‌ها اهمیت دهید تا فرزند دلبندتان دچار خرابی دندان، کم‌مویی، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کندی رشد قد و… نشود.

اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

ویتامین های ضروری برای کودکان

مصرف ویتامین A برای رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن کودکان ضروری است. تخم‌مرغ، شیر، پرتقال، سیب‌زمینی، کدو حلوایی و هویج و به طور کلی سبزیجات زرد و نارنجی منبع غنی ویتامین A هستند که به تقویت بینایی، رشد بهتر پوست، مو و ناخن، استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کنند.
کمبود ویتامین A در کودکان خشکی پوست را به همراه خواهد داشت و احتمال مرگ ناشی از عفونت را افزایش می‌دهد.
ویتامین B برای تقویت سوخت‌وساز بدن کودک و رشد ذهنی او ضرورت دارد. کمبود ویتامین B در عملکرد سیستم عصبی کودکان اختلال ایجاد می‌کند و بر توانایی یادگیری آنها تاثیر منفی می‌گذارد. پوست بسیار خشک یا بسیار چرب و وجود آکنه هم می‌تواند پیامد کمبود ویتامین B در کودکان باشد. شیر، پنیر، گوشت قرمز، آجیل، تخم‌مرغ، ماهی، نان ذرت، سویا، لوبیا و غلات منابع غنی ویتامین B محسوب می‌شوند. حتما این مواد غذایی را در برنامه تغذیه روزانه کودک خود قرار دهید.
مصرف ویتامین C بسیار در رشد ماهیچه‌ها و بافت بدن کودکان تاثیرگذار است و برای سلامت پوست آنها ضروری است. این ویتامین به ساخت کلاژن کمک کرده و باعث می‌شود آهن موجود در غذا جذب بدن کودک شود. سلامت دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه کودک با مصرف ویتامین C بهبود پیدا می‌کند.
میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند و باید به طور روزانه مصرف شوند.
در برنامه مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان ویتامین D نیز حتما باید در نظر گرفته شود. ویتامین D سیستم ایمنی بدن و رشد سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. این ویتامین به جذب کلسیم و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های کودک کمک می‌کند. کمبود ویتامین D بیماری راشیتیسم و ضعف استخوان‌ها را در پی خواهد داشت. نور خورشید یکی از بهترین منابع برای جذب ویتامین D است. همچنین تخم‌مرغ، کره و روغن ماهی نیز دارای این ویتامین هستند.
ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست و چشم لازم است. اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد ضعف ماهیچه‌ها، خشکی پوست و مو و گرفتگی عضلات پا را به همراه خواهد داشت. آجیل، مارگارین، کلزا و روغن آفتابگردان منابع غنی ویتامین E هستند.

مواد معدنی ضروری برای کودکان

در کنار ویتامین‌ها وجود املاح و مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم نیز برای رشد کودک ضروری است. آهن برای جلوگیری از کم‌خونی در کودکان و بهبود رشد مغز آنها باید در تغذیه روزانه کودکان قرار داشته باشد. گوشت گاو، بوقلمون، آلو، لوبیا و اسفناج دارای آهن هستند و نیاز بدن کودک به آهن را تامین می‌کنند.
کلسیم در استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌های کودکان نقش مهمی دارد. عملکرد درست ماهیچه‌ها و اعصاب بدن و همچنین انعقاد خون به کمک کلسیم امکان‌پذیر است. لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، کشک، تخم‌‌مرغ، آب پرتقال، گیاهان دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و انواع کلم منابع غنی کلسیم هستند که باید در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داشته باشند.
برنامه غذایی روزانه کودکان باید ویتامین‌ها و املاح ضروری را در بر داشته باشد تا رشد کودک به خوبی انجام شود. اگر کودک شما به درستی غذا نمی‌خورد یا بیشتر غذاهای فست فودی و نوشابه مصرف می‌کند، برای استفاده از قرص‌های مکمل حتما با پزشک او مشورت کنید. اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان را جدی بگیرید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خدمات پرستاری سپید گستر و آدرس sepidgostar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.